Rhinofly en Boondoggle zijn de “meest sociale” bureaus van Nederland

18 FEBRUARI 2010, ROTTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
Social media developer Sociotoco heeft onderzocht hoe “socially savvy” marketing- en communicatiebureaus in Nederland zijn. De bureaus Rhinofly en Boondoggle komen hierbij naar boven als de twee die zich het meest intensief profileren via diverse sociale media. Zij worden hierbij op de voet gevolg door In10, LBi Lost Boys en 105 Refreshing Advertising.
Het onderzoek van Sociotoco is deze week uitgevoerd onder de bureaus die geregistreerd staan in de marcom500 van Adformatie, en de eerste resultaten zijn bekend gemaakt op het Social Media Congres 2010 in Amsterdam.

Het onderzoek heeft diverse wetenswaardigheden aan het licht gebracht:
Onder de marcom bureaus die in de steekproef zijn meegenomen is Twitteren (24%) populairder dan bloggen (17%). Vooral Internet-bureaus (44%) en PR-bureaus (50%) Twitteren er tegenwoordig lustig op los. Ongeveer 11% van de bureaus heeft een publieke plek op Hyves, en het aantal Facebook pagina’s en groepen loopt daarbij nog wat achter (6%). Veruit het populairst onder de bureaus is LinkedIn. Meer dan de helft (51%) heeft op dit netwerk een bedrijfspagina, en een klein aantal (3%) beheert een eigen LinkedIn groep.

Qua verspreiding van content scoort YouTube duidelijk het hoogst (8%), vlak daarop gevolgd door Flickr (6%). Opvallend is dat concurrenten Vimeo en Picasa onder de geselecteerde bureaus niet of nauwelijks in gebruik zijn.

Er is voor gekozen om de bekendmaking van de eerste onderzoeksresultaten samen te laten vallen met het Social Media Congres 2010. Meer details van het onderzoek worden nog uitgewerkt en verschijnen binnen enkele dagen op de blog en Twitter feed van Sociotoco.
Citaten
"Iedereen moet het onderzoek slechts als indicatief beschouwen. We zijn software developers, geen onderzoeksbureau. Maar we wilden zelf de stand van zaken weten, en geheel in de geest van sociale media delen we onze resultaten graag met wie hierin geïnteresseerd is. Bovendien is het niet onze bedoeling een oordeel uit te spreken over bureaus. Er kunnen uitstekende redenen zijn om niet namens een bureau te bloggen of te twitteren. En we hebben niet gekeken naar de individuele medewerkers van de bureaus. Mijn privé-profiel is nog een stuk socialer dan dat van ons bedrijf, maar zo ver konden we niet gaan in ons onderzoek." Jurgen Appelo - Business Unit Manager Sociotoco
Over Sociotoco

Sociotoco is a new Dutch agency that specializes in social media development, social media coaching and social CRM. The team members of Sociotoco have ample experience in building social media tools and presence. Sociotoco is a fully owned business unit of ISM eCompany.